Förbränningsmotorn

Bilens viktigaste mekanik

En bilmotor är en av de mest komplexa maskinerna på jorden. Det finns många olika delar som alla arbetar tillsammans för att skapa kraft för ditt fordon. Några av dessa delar är kolvar, ventiler och tändstift. 

Målet med den här artikeln är att ge dig en grundläggande förståelse för hur de viktigaste komponenterna fungerar så att du vet vad som går fel när ett problem uppstår med din bilmotor.

Hur funkar en förbränningsmotor?

En förbränningsmotor är en motor där bränslet (antingen bensin, diesel eller naturgas) förbränns i kolven. Det tryck som skapas genom förbränningen av bränslet i cylindern tvingar kolvarna att röra sig och omvandlar deras energi till rotationsenergi för att driva en vevaxel och generera ett vridmoment som vrider en drivaxel och en axel, som sedan vrider bilens hjul. Det är en mycket förenklad version av hur en förbränningsmotor funkar! När du startar bilen kan det ta en stund innan motorn värms upp. Detta beror på att kolvarna inte bara skapar kraft för ditt fordon, utan också rör sig och pumpar runt olja för att smörja alla rörliga delar (detta kallas ”oljesump”).

När uppfanns den första förbränningsmotorn?

Den moderna förbränningsmotorn är en relativt ny uppfinning. Den skapades först på 1870-talet av de tyska vetenskapsmännen Nikolaus Otto och Eugen Langen. De skapade vad som idag är känt som en fyrtaktsmotor, och ”ottomotorn” är fortfarande en av de vanligaste motortyperna. Hur fungerar förbränningsmotorn?

Varför är förbränningsmotorn så populär? Och varför har den varit så populär under 1900-talet?

Förbränningsmotorn är populär på grund av sin effektivitet, enkla drift och relativt låga kostnad. Det är också den enklaste typen av motor som man kan förstå hur den fungerar. Den har också historiskt varit en stark motor som kunnat laddat på med bränsle och sedan åka iväg relativt snabbt. I en tid före starka elektriska batterier gjorde det förbränningsmotorn till en mycket praktiskt och kraftfull drivkraft.

Scroll to Top